Digitale zorg heeft sinds de coronapandemie een vlucht gekregen in de belangstelling van zorgaanbieders. Een communicatiemodule als OZOverbindzorg werd vaak al gebruikt. Ook wordt beeldbellen met patiënten veelvuldig toegepast. Het komende jaar zullen ook de PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) en andere apps meer gebruikt gaan worden binnen de digitale zorg. Binnen ziekenhuizen gaat telemonitoring een grotere rol krijgen. Op IC’s kan inmiddels kunstmatige intelligentie toegepast worden.
Risico’s binnen digitale zorg
Zoals we allemaal weten brengt het toepassen van digitale zorg ook (privacy) risico’s met zich mee. Denk hierbij aan systeemuitval, terwijl u 24 uur per dag beschikbaarheid nodig heeft. Wilt u digitale zorg (meer) gaan toepassen in uw zorgpraktijk of organisatie? Bent u op de hoogte van de wettelijke en gewenste aanpassingen die dit met zich meebrengt? Hoe zorgt u ervoor dat de kwaliteit en veiligheid van de zorg niet in het geding komt?
Kwaliteit en veiligheid optimaal organiseren
Het toepassen van digitale zorg stelt ook eisen aan het organiseren van de kwaliteit en veiligheid in de zorg, ook binnen eerstelijnszorg. In verschillende wetten en richtlijnen zijn deze eisen opgenomen. De geldende eisen zijn samengebracht in het toetsingskader e-health van de IGJ. Proscoop heeft dit toetsingskader omgezet in een checklist. Met de checklist krijgt u een beeld in welke mate uw organisatie voldoet aan de criteria van de inspectie.
Vul de checklist in
Ontdek of uw organisatie digitale zorg-bestendig is voor de toekomst.