Van intern kennen naar extern verbinden: Geeske over de eerste tijd bij Proscoop

12 september 2024 4 min leestijd
  • Intro
  • Katalysator van samenwerking 
  • Kapstok
  • Mensen

Sinds 1 juni is Geeske van Asperen de nieuwe bestuurder van Proscoop. ‘Ik heb met Arie afgesproken om gefaseerd taken over te dragen. Dat geeft mij tijd en ruimte om de organisatie én de regio’s te leren kennen en Arie om zijn werkzaamheden af te bouwen. Ze zeggen altijd dat de eerste honderd dagen cruciaal zijn om de organisatie te leren kennen en een beeld te vormen. In het begin heb ik mijn focus vooral intern gelegd, ik heb inmiddels alle medewerkers persoonlijk gesproken. Dat heeft me veel inzicht gegeven. Ook extern heb ik interessante gesprekken gehad en zal ik ook de komende tijd nog veel mensen spreken. Zo halverwege de eerste honderd dagen springen er voor mij drie dingen uit.’

Katalysator van samenwerking 

‘Toen ik de vacature voor bestuurder van Proscoop langs zag komen was ik meteen geïnteresseerd, maar heb ik het eerst toch naast me neergelegd. Ik zat goed op mijn plek en dat loslaten deed dan ook een beetje pijn. Wat uiteindelijk de doorslag gaf was dat ik in mijn werk dagelijks ervaarde hoe groot de behoefte is aan professionals die ‘tussen de organisaties’ als katalysator een bijdrage kunnen leveren aan de samenwerking. Volgens mij kan je vanuit zo’n schakelrol echt bijdragen aan de samenwerking tussen organisaties en daarmee en impact maken in de regio. Ik zie daarmee de waarde van organisaties zoals Proscoop en wil, vanuit mijn ervaring, bijdragen aan de manier waarop Proscoop deze rol invult. Het was in de interne gesprekken die ik afgelopen weken gevoerd heb interessant om te horen op welke manier adviseurs van Proscoop in de verschillende regio’s actief zijn en wat hun ervaring is. Door de grootte van de organisatie kan je leren van elkaar, andere regio’s en behaalde successen. Die kennis kunnen we weer meenemen naar de regio’s. Dat is heel waardevol.’

Kapstok

‘Wat de laatste jaren natuurlijk veel impact gehad heeft op de zorg in het algemeen en óók op de werkzaamheden van Proscoop zijn het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de regioplannen. Als in de regio, van uit het regioplan en de daaruit volgende werkagenda, helder is welke stappen de regio wil maken geeft dat Proscoop een goede kapstok om daar vanuit haar werkzaamheden een bijdrage aan te leveren. Tussen de regio’s zien we nog wel verschillen, maar het is steeds helderder wat er in de regio nodig is. Dat geeft focus en ook de wind in de rug voor ons.’ 

 

‘De buitenwereld verandert en dat geeft ook interne vraagstukken. Waar een aantal jaar geleden adviseurs van Proscoop vooral ingezet werden vanuit inhoudelijke expertise, wordt er nu steeds meer procesmatige kennis gevraagd. En ook verschuiven werkzaamheden steeds meer van operationeel naar tactisch en strategisch niveau. Daarmee verandert iets in onze rollen en dat vraagt ons om mee te bewegen. Wat ik wel belangrijk vind is dat we niet alléén maar strategisch of procesmatig bezig zijn. Het gaat om de mix van perspectieven; inhoudelijk én proceskennis en operationele, tactisch én strategische vraagstukken. Juist in die combinatie zit de kracht van Proscoop. De uitdaging blijft om ervoor te zorgen dat er een goede match van mensen en projecten is, passend bij de vraagstukken in de praktijk en de expertise in de organisatie.’ 

Mensen

‘Na de kennismakingen met alle collega’s kan ik zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de menskracht binnen Proscoop. De medewerkers zijn gedreven, intelligent, gemotiveerd en open. Wat ik me bij de start niet gerealiseerd had is dat er zo’n diversiteit aan achtergronden in de teams zit. Bijvoorbeeld ervaring vanuit welzijn én zorg en met een achtergrond vanuit beleid, praktijk en onderzoeksperspectief. De vraagstukken in de regio’s vragen om kennis vanuit verschillende perspectieven. Dat we in de teams al deze perspectieven in huis hebben is super waardevol, dit is echt het goud van de organisatie. 

Bovendien is het gewoon een fijne club mensen, met een hele open en betrokken bedrijfscultuur. Ik ben er trots op dat ik daar nu onderdeel van uitmaak. Ik kijk uit naar het vervolg!’